Jaarlijks wordt het schooladvies van duizenden leerlingen naar boven toe aangepast, omdat tijdens de doorstroomtoets blijkt dat het advies te laag is. Wat kun je als ouder doen als je het niet eens bent met het schooladvies van de basisschool?
Het schooladvies: voor veel gezinnen is het hét gesprek van het jaar in groep 8. Het advies van de basisschool bepaalt immers op welk niveau je kind de middelbare school binnenstapt. Maar wat als dat advies lager is dan je had verwacht? Of als je het gevoel hebt dat de capaciteiten van je kind niet goed zijn gezien? Steeds meer ouders worstelen hiermee. Wat kun je doen? Hoe ga je in gesprek met de school? En hoe houd je je kind gemotiveerd?
Toen Marieke (42) en haar dochter Sofie (12) het schooladvies kregen, sloeg de schrik toe.
“Sofie had altijd hoge scores op de Cito’s. We gingen uit van havo/vwo. Maar het advies was havo. De juf zei dat Sofie’s concentratie en tempo haar zouden opbreken op vwo. Het voelde alsof de deur naar vwo dichtsloeg, terwijl ze dat altijd wilde.”
Marieke’s verhaal is niet uniek. Volgens de Onderwijsinspectie is 15% van de ouders het (deels) oneens met het schooladvies. Soms omdat het lager is dan verwacht, soms omdat het kind in het laatste jaar enorme sprongen heeft gemaakt die niet zijn meegenomen.
Het schooladvies wordt gegeven door de basisschool, meestal rond februari. Leerkrachten kijken naar:
Leerprestaties – toetsen uit groep 6, 7 en 8
Werkhouding en motivatie
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Eventuele bijzondere omstandigheden
Sinds 2015 is het advies leidend. De doorstroomtoets (LIB, IEP of Route 8) komt pas daarna. Scoort je kind hoger op die toets dan verwacht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Maar verhogen is niet verplicht.
“Het advies is geen definitief oordeel. Het is een inschatting van waar een kind het beste tot zijn recht komt.” – Janneke van der Meer, onderwijsadviseur
Blijf rustig en respectvol, hoe moeilijk dat ook is. Vraag om een gesprek met de leerkracht en eventueel de intern begeleider of directeur. Stel vragen zoals:
Op welke gronden is het advies gebaseerd?
Hoe zwaar hebben motivatie en werkhouding meegewogen?
Is de groei in groep 8 meegenomen?
Probeer samen te zoeken naar wat het beste is voor je kind.
Scoort je kind hoger dan het advies? Dan kan de school het advies herzien. Let op: dit is een heroverweging, geen garantie. De school kan gemotiveerd besluiten het advies niet te verhogen.
Vraag de middelbare school of een dakpanklas (bijvoorbeeld havo/vwo) mogelijk is.
Overweeg een onafhankelijke capaciteitentest bij een orthopedagoog.
Informeer of je kind op de middelbare school kan opstromen na een jaar goede resultaten.
Een lager schooladvies voelt soms als een klap, maar het hoeft geen ramp te zijn. Kinderen kunnen later doorstromen naar een hoger niveau. Sterker nog: jaarlijks stromen duizenden leerlingen op.
“We zien vaak dat kinderen die starten op havo en het goed doen, alsnog doorstromen naar vwo. Soms is een stevige basis op een iets lager niveau juist beter.” – Peter Smit, docent middelbare school
Laat je kind niet voelen dat hij of zij ‘gefaald’ heeft. Het schooladvies zegt niets over wie ze zijn of wat ze kunnen bereiken.
Bespreek met je kind wat hij of zij wil, en betrek hem bij gesprekken met school.
Het schooladvies is een startpunt, geen eindpunt. Er zijn altijd kansen om op te stromen.
Een intelligentietest of didactisch onderzoek kan soms een completer beeld geven van je kind.
Sommige scholen hebben meer oog voor groei en bieden gemengde brugklassen aan.
Na de heroverweging mocht Sofie toch starten in een havo/vwo-klas. Marieke:
“Het eerste halfjaar was pittig, maar nu bloeit ze op. Ik ben blij dat we hebben doorgevraagd. Tegelijkertijd begrijp ik dat de juf voorzichtig was. Het advies kwam uit een goed hart.”
Het schooladvies kan veel emoties oproepen, maar het is slechts een beginpunt. Door in gesprek te blijven met school en te kijken naar de mogelijkheden, kun je samen zorgen dat je kind op een plek terechtkomt waar het kan groeien. En onthoud: succes in het leven hangt niet af van één advies in groep 8, maar van motivatie, doorzettingsvermogen en steun van thuis.